Dlhoročné skúsenosti nás presviedčajú o tom, že neexistuje jediná metóda, ktorá by naučila študenta používať cudzí jazyk. A čo viac, neexistuje jediná metóda, ktorá je vhodná pre každého človeka. Jednoducho sme ľudia rôzni a učíme sa nové veci rôznym spôsobom.
Iste vám je známe, že niektorí ľudia sa lepšie naučia nové veci počúvaním, niektorí zase čítaním, niektorí pozeraním filmu a iní zasa tým, že vyvíjajú pri učení sa fyzickú aktivitu (tzv. vizuálne, auditívne, kinestetické typy).
Vychádzajúc z týchto skutočností v našej škole nepoužívame jedinú metódu výuky cudzieho jazyka. Skôr hovoríme o prístupe, ktorý uplatňujeme pri výučbe. Ide o
komunikatívny prístup, COMMUNICATIVE APPROACH,
ktorý prakticky predstavuje základnú interaktívnu metódu, a ktorý integruje viaceré metódy výučby.
Jeho cieľom je naučiť študenta cudzí jazyk tak, aby ho vedel používať čo najprirodzenejšie v komunikácii v rôznych spoločenských situáciách.
Aby to študent dokázal, je nevyhnutné získať nasledujúce zručnosti:
- Komunikatívna zručnosť, Communicative competence
Osvojovanie si jazyka potrebného na porozumenie a vyjadrenie rôznych jazykových funkcií (napr. požiadanie o niečo). - Zručnosť viesť rozhovor, Discourse competence
Tu ide hlavne o plynulé používanie cudzieho jazyka. - Zručnosť v používaní gramatiky, Gramatical competence
Zahŕňa slovnú zásobu, výslovnosť, tvorenie viet, ako študent dokáže pochopiť a používať gramatický systém angličtiny. Ide o presnosť vo vyjadrovaní. - Sociálno-jazyková zručnosť, Sociolinguistic competence
Ide vlastne o vhodnosť použitia jazyka v konkrétnej situácii, napr.použitie primeraného jazyka pri konkurze na zamestnanie. - Analyticko-kritická zručnosť, Strategic competence
Učíme študenta, aby dokázal nájsť cestu ako vyjadriť svoje myšlienky v prípade, že jeho jazykové zručnosti nie sú dostatočné na to, čo chce povedať.
Komunikatívny prístup si vyžaduje používanie rôznych metód výuky zo strany učiteľa a dôraz sa kladie na aktivitu študenta. Tomu napomáha aj skutočnosť, že výukové skupiny sú male, najčastejšie štvor-šesť členné. Našou snahou je, aby 80% hovorenia na hodine pripadalo na študentov.
Základom našej metódy je priama metóda, ktorá vylučuje používanie materinského jazyka. Vychádzame však zo zásady: MôJ ŠTUDENT JE MOJA METÓDA, ktorá nás oprávňuje kombinovať metódy tak, aby študent dospel k prirodzenej komunikácii a zároveň nám poskytuje možnosť pristupovať k študentom individuálne vzhľadom na ich osobnostné danosti.
Výuku obohacujeme i metódou TPA Storytelling, Teaching Proficiency through Reading and Storytelling. Na osvojovanie si jazyka používame beletriu, ktorú spolu so študentmi čítame, analyzujeme, vyjadrujeme vlastné názory, vytvárame príbehy a pod. Tým nielen pomáhame študentovi učiť sa používať jazyk, ale učíme ho spoznávať literaturu a kultúru anglicky hovoriacich krajín.